Dysk SSD jako alternatywa dla karty CFast 2.0

Na wstępie chciałbym bardzo podziękować firmie SanDisk, która zdecydowała się na wysłanie swoich produktów do testów!

O co w ogóle chodzi?

Karty CFast 2.0 (nie mylić z CF), mimo że bardzo szybkie, to również bardzo drogie. Za 512GB musimy zapłacić ponad 3000zł. Dla dużej firmy produkcyjnej żaden problem, ale dla mniejszych filmowców spory wydatek.

Okazuje się, że bardzo łatwo ten wydatek zmniejszyć używając dysku SSD jako karty CFast.

Jak to możliwe?

Wczytajmy się w specyfikacje standardu CFast widoczną niżej. Najważniejsze są piny od S1 do S7.

pinouts.ru

Jak widać, przesyłanie danych odbywa się z wykorzystaniem standardu SATA. Takiego jak każdy z nas ma w swoim komputerze.

CFast Breakout Cable

Dzięki temu mógł powstać „cfast breakout cable”. Ten gadżet pozwala wyprowadzić z kamery zwyczajny kabel SATA i podłączyć dowolny dysk pracujący w tym standardzie.
Koszt takiego kabla/adaptera to coś między 30$ a 40$. Nie spotkałem takich w Polskich sklepach i zamawiałem z amazona. Wiązało się to z dodatkową opłatą celną w wysokości 80zł, przy zakupie dwóch sztuk takich adapterów.

Stwierdzenie „dowolny dysk”, nie jest pomyłką. Tak każdy dysk SATA zadziała, ale nie każdy poradzi sobie z bitrate-em.
Standardowe HDD-ki odpadają już na starcie, całe szczęście dyski SSD radzą sobie świetnie.
Mimo że droższe od mechanicznych nadal utrzymują stosunek pojemność/cena nieporównywalnie wyższy od kart CFast.
Wystarczy tutaj rzucić przykład gdzie za kwotę, którą musimy wydać na jedną kartę CFast 512GB, możemy kupić 4x1TB dysków SSD z potrzebnym okablowaniem.

Zasilanie

Wadą takiego rozwiązania jest konieczność zasilania dysków. Dyski SSD do zasilania używają napięcia 5V. Można użyć prostego kabla wykorzystującego port USB jako źródło napięcia dla dysku. Takie przewody można bez problemu kupić w internecie lub zrobić samemu 🙂

Wydajność dysków SSD

Pewnie wielu z Was nasunęło się pytanie, czy dysk SSD jest wstanie podołać wyzwaniu jakim jest zapis niekompresowanego materiału wideo.
Można stanowczo odpowiedzieć: TAK!
Dyski SSD już dawno wykorzystały pełen potencjał złącza SATA. Więc jeżeli wyjście z kamery jest oparte o ten standard, to nie ma znaczenia jak szybką kartę wsadzimy i tak maksymalną przepustowość definiuje standard transmisji danych.

TEST

Postanowiłem sprawdzić jak z zapisem radzą sobie dyski z różnych zakresów cenowych. Aczkolwiek ja zalecałbym raczej patrzenie na górną półkę dysków półprzewodnikowych.

Test wykonałem używając kamery Blackmagic Ursa 4K PL, to ona była benchmarkiem dla naszych dysków.
Zapis RAW wykorzystywał pełną rozdzielczość matrycy (4000×2160). Zapis Prores-em odbywał się w rozdzielczości UHD (3840×2160).

Wyniki

Zielony – test zdany
Czerwony – błędy w zapisie
Zielony – test zdany
Czerwony – błędy w zapisie
  1. Samsung Evo 860…………1TB…………………….21/24 PKT
  2. SanDisk Extreme Pro…..240GB………………..18/24 PKT
    SanDisk Ultra II……………480GB………………..18/24 PKT
  3. SanDisk Ultra 3D SSD…..1TB…………………….15/24 PKT
  4. Goodram C100……………..120GB…………………14/24 PKT

Chciałbym dać w zestawieniu więcej dysków, ale niestety nie udało mi się ich zdobyć. Może jak zasięgi strony zwiększę. 🙂

Jak widać RAW 1:1 4K50p i 4K60p jest ponad możliwości każdego z dysków, ale po to są tryby Dual Mode w kamerach. Śmiało można założyć, że jeżeli pojedynczo dysk poradził sobie ze strumieniem danych dla RAW 4K30p to dwa takie dyski w trybie Dual poradzą sobie z zapisem 4K60p.

Podsumowanie

Dyski SSD wydają się być fajną, dużo tańszą alternatywą dla kart CFast 2.0. Dodatkowo kupując dysk SSD możemy go też używać do innych celów, w końcu to dysk.
Wadą są przewody. Zakładając użycie dwóch dysków SSD i trybu Dual Mode musimy liczyć się z dodatkowymi czterema kabelkami na rigu oraz koniecznością zamontowania gdzieś samych dysków. Jednak w większości przypadków wystarczy chwila zastanowienia i zaraz sobie wszystko wygodnie rozplanujemy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook